Σε επίπεδα υψηλότερα από αυτά προ πανδημίας διαμορφώθηκε ο τζίρος του λιανεμπορίου το 2021, εξέλιξη η οποία οφείλεται στις πολύ καλές επιδόσεις συγκεκριμένων μεγάλων κλάδων, όπως των σούπερ μάρκετ, της αγοράς αυτοκινήτου, των φαρμακείων και των ηλεκτρονικών υπολογιστών.
Παραδοσιακοί κλάδοι του λιανεμπορίου με πολλές επιχειρήσεις, όπως αυτός της ένδυσης και της υπόδησης, είδαν βεβαίως σημαντική ανάκαμψη το 2021 σε σύγκριση με το 2020, οι πωλήσεις τους όμως υπολείπονται αυτών του 2019.
Σύμφωνα λοιπόν με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, ο τζίρος συνολικά του λιανεμπορίου διαμορφώθηκε το 2021 σε 54,14 δισ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 11,9% σε σύγκριση με το 2020 και 2,34% σε σύγκριση με το 2019. Το 2020 ο συνολικός τζίρος του λιανεμπορίου είχε υποχωρήσει στα 48,39 δισ. ευρώ, ενώ το 2019 είχε διαμορφωθεί σε 52,90 δισ. ευρώ.
Εάν εξαιρεθούν οι κλάδοι τροφίμων, καυσίμων και οχημάτων που αποτελούν τους μεγαλύτερους από πλευράς τζίρου, τότε ο τζίρος του λιανεμπορίου διαμορφώθηκε σε 19,911 δισ. ευρώ έναντι 17,44 δισ. ευρώ το 2020, καταγράφοντας αύξηση 14,1%. Το 2019 ο τζίρος του λιανεμπορίου εξαιρουμένων των παραπάνω κλάδων, είχε διαμορφωθεί σε 19,917 δισ. ευρώ, μόλις κατά 6 εκατ. ευρώ πάνω από τα επίπεδα της περυσινής χρονιάς.
Τα αναλυτικά στοιχεία, πάντως, για τους επιμέρους κλάδους του λιανεμπορίου δείχνουν ποιοι ήταν οι κερδισμένοι και ποιοι οι χαμένοι της πανδημίας, ενώ αποκαλύπτουν ταυτόχρονα και τις νέες καταναλωτικές συνήθειες που αναπτύχθηκαν. Τα σούπερ μάρκετ είναι ως γνωστόν από τους κλάδους εκείνους που κυρίως ευνοήθηκαν στη διάρ-κεια της πανδημίας, με τον τζίρο τους να αυξάνεται και το 2021. Συγκεκριμένα το 2020 αυξήθηκε σε 15,11 δισ. ευρώ από 14,34 δισ. ευρώ το 2019, ενώ το 2021 έφτασε τα 15,48 δισ. ευρώ. Καλύτερες επιδόσεις από αυτές του 2019 σημείωσε και ο κλάδος αυτοκινήτων, με τις πωλήσεις να διαμορφώνονται το 2021 σε 5,04 δισ. ευρώ έναντι 4,73 δισ. ευρώ. Η πανδημία, ως γνωστόν ευνόησε σημαντικά και τις πωλήσεις των φαρμακείων, οι οποίες το 2021 έφτασαν τα 3,92 δισ. ευρώ από 3,72 δισ. ευρώ το 2019 και 3,88 δισ. ευρώ το 2020.
Η ανάγκη για άθληση, ανάγκη που έγινε συνήθεια στη διάρκεια των lockdowns, και η τηλεργασία και τηλεκπαίδευση ώθησε προς τα πάνω τις πωλήσεις αθλητικού εξοπλισμού και ηλεκτρονικών υπολογιστών αντιστοίχως. Ετσι, ενώ το 2019 οι πωλήσεις ηλεκτρονικών υπολογιστών – περιφερειακών και λογισμικού ήταν 680,87 εκατ. ευρώ, έφτασαν το 2020 τα 775,38 εκατ. ευρώ, για να πλησιάσουν το 1 δισ. ευρώ το 2021 (994,69 εκατ. ευρώ). Οι πωλήσεις αθλητικού εξοπλισμού από 528 εκατ. ευρώ το 2019 έφτασαν τα 602 εκατ. ευρώ το 2021.
Στους «χαμένους» της πανδημίας είναι μεταξύ άλλων οι κλάδοι ένδυσης, υπόδησης και καλλυντικών. Στον κλάδο ένδυσης ο τζίρος αυξήθηκε μεν το 2021 σε σχέση με το 2020, στα 2,5 δισ. ευρώ από 1,8 δισ. ευρώ, όμως υπολείπεται του 2019 (2,8 δισ. ευρώ). Στα καλλυντικά, που το 2019 είχαν τζίρο πάνω από 1 δισ. ευρώ, οι πωλήσεις το 2020 υποχώρησαν σε 610 εκατ. ευρώ για να αυξηθούν σε 749 εκατ. ευρώ το 2021. Στα είδη υπόδησης ο τζίρος το 2021 αυξήθηκε σε 410 εκατ. ευρώ από 324 εκατ. ευρώ το 2020, είναι ακόμη μακριά όμως από τα σχεδόν 500 εκατ. ευρώ του 2019.
Πηγή: kathimerini.gr