Ψηφιακό και πολυκαναλικό προδιαγράφεται το μέλλον του λιανεμπορίου με οδηγό τη γενιά «Ζ»
Στο στοίχημα της διείσδυσης της καινοτομίας στο λιανεμπόριο μέσω της τεχνολογίας αλλά και των νεοφυών επιχειρήσεων καλούνται να ανταποκριθούν οι λιανέμποροι.
Σύμφωνα με στελέχη του εμπορίου αλλά και των χρηματοοικονομικών υπηρεσιών retail experts, startups και εταιρείες τεχνολογίας αρχίζουν να συναντώνται και να διαμορφώνουν το μέλλον του λιανεμπορίου στην ψηφιακή εποχή. Drones, ρομποτικά συστήματα και απόλυτα ψηφιοποιημένες αποθήκες δημιουργούν νέα δεδομένα στο εμπόριο.
Παράλληλα το ψηφιακό κανάλι επηρεάζει απόλυτα την εμπειρία πελάτη, διαμορφώνοντας τις νέες εμπορικές τάσεις. Ειδικότερα, μέσα από τα κοινωνικά δίκτυα οι αφηγήσεις των καταναλωτών σχετικά με την εμπειρία τους ως πελάτες αποτελούν ένα νέο εργαλείο εμπορικής επιρροής.
Tάσεις
Στο κοντινό μέλλον, δηλαδή την επόμενη εικοσαετία, οι καταναλωτές θα νοικιάζουν ό,τι θα χρειάζονται, ενώ τα φυσικά καταστήματα θα αντικαταστήσουν το απόθεμά τους με εικονικό merchandizing και οι καταναλωτές θα παραγγέλνουν μόνο ό,τι αγοράζεται. Οι πελάτες θα λαμβάνουν τις παραγγελίες τους σε λιγότερο από μία ώρα, είτε αγοράζουν on line είτε off line. Η τιμολόγηση δεν θα είναι καθολική, αλλά θα ορίζεται ανάλογα με την προσφορά και τη ζήτηση.
Η τάση Buy Now, Pay Later (BNPL), Αγόρασε Τώρα Πλήρωσε Αργότερα, έχει αυξηθεί, παρέχοντας εναλλακτική πληρωμή σε παραδοσιακές μορφές όπως κάρτες και μετρητά. Στην Ελλάδα το 63% των αγοραστών θα επέλεγε τις υπηρεσίες BNPL έναντι του 22% για πιστωτικές κάρτες. Οι αγοραστές ισχυρίζονται ότι το BNPL είναι πιο φιλικό προς τον καταναλωτή και τους βοηθά να αποφύγουν υψηλές χρεώσεις πιστωτικών καρτών.
Με περίπου 1,5 δισεκατομμύριο ενεργούς χρήστες μηνιαίως, το TikTok προσφέρει πρόσβαση σε μια τεράστια βάση χρηστών, η οποία είναι προφανώς έτοιμη για κατανάλωση. Υπολογίζεται ότι πάνω από 70% των χρηστών έχουν δηλώσει σε σχετική έρευνα ότι εμπνεύστηκαν να αγοράσουν κάτι μέσω του TikTok.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Retail Innovation Hub, που έχει δημιουργήσει η Cardlink με στρατηγικό συνεργάτη το Found.ation, το 78% των Ελλήνων καταναλωτών θεωρεί βασικό στοιχείο των αγορών του το κόστος και αυτό θα συνεχίσει να υφίσταται για την επόμενη τριετία. Τα δύο τρίτα των καταναλωτών σκοπεύουν να ψωνίσουν κυρίως κατά τη διάρκεια εκπτώσεων και οι 8 στους 10 αναβάλλουν τις αγορές μέχρι τότε. Εν τω μεταξύ, περισσότεροι από τους μισούς καταναλωτές έχουν στραφεί σε προϊόντα με έκπτωση και ιδιωτικής ετικέτας.
Παρ’ όλα αυτά διεθνώς αλλά και στην Ελλάδα πάνω από το 1/3 των καταναλωτών δηλώνουν πως θα ήταν πρόθυμοι να πληρώσουν υψηλότερες τιμές για πιο βιώσιμες υπηρεσίες και προϊόντα ή προϊόντα φιλικά προς το περιβάλλον. Κυρίως η γενιά Z και οι Millennials οδηγούν ένα μεγάλο μέρος αυτής της τάσης σε σύγκριση με τις προηγούμενες γενιές. Αξιοσημείωτο πάντως είναι πως η γενιά Ζ, στην προσπάθειά της να δείξει το δικό της στίγμα, εμφανίζει μια έντονη στροφή στο φυσικό κανάλι αγορών σε σύγκριση με το on line.
Εμπειρία πελάτη
Σύμφωνα με στοιχεία έρευνας της FocusBari σχετικά με τη σύγχρονη εμπειρία καταναλωτή και τις αλλαγές που συμβαίνουν στον χώρο του εμπορίου, πάνω από 8 στους 10 ηλικίας 65 και άνω επισκέπτονται τον κόσμο του διαδικτύου, το 88% των Ελλήνων είναι χρήστες των social media, ενώ αυξάνονται συνεχώς οι Έλληνες χρήστες που επιλέγουν τις διαδικτυακές αγορές ειδικά κατά τους τελευταίους έξι μήνες.
Οι Έλληνες e-shoppers το 2023 υπολογίζονται στα 5.258.000. Όμως, μόνο 2 στους 5 Έλληνες δηλώνουν απολύτως άνετοι και εξοικειωμένοι με την τεχνολογία, άρα η Εμπειρία Πελάτη γίνεται πολυκαλανική, πολυεπίπεδη, με ανάγκη προσαρμογής. Σύμφωνα με τους αναλυτές της FocusBari, oι εμπειρίες των καταναλωτών με τους οργανισμούς αποκτούν δύναμη μέσα από το δημόσιο μοίρασμά τους: 2 στους 3 Έλληνες συμβουλεύονται κριτικές και αξιολογήσεις προτού επιλέξουν ένα προϊόν ή υπηρεσία.